I karriererådgivningssamtaler med opsagte medarbejdere og ledere er det tydeligt for os, at vi som mennesker p.t. er presset på flere parametre. Vi oplever, at organisationer og ledere oplever besværliggjorte ledelsesopgaver og det er ikke nemt at gennemføre den ”ordentlige opsigelse” med respekt, balanceret indlevelse og professionel opfølgning. Selvom vi vil.

Mange organisationer har professionaliseret off-boarding (opsigelses-processen), men ikke nødvendigvis tilpasset til den hastighed og den mængde, som man oplever nu. Det kræver meget af organisationen og mange ledere står derfor alene i nye situationer. Men det gør ikke medarbejderoplevelsen mindre vigtig, for når vi igen skal vokse vil det være centralt med en god kultur og et godt employer brand, som fortæller at ”her siger vi både ordentligt goddag, og ordentligt farvel”. Det øger evnen til at tiltrække og fastholde medarbejdere, ligesom det er en ordentlige måde at gøre det på.

 

Det kan derfor være relevant at stille sig selv nogle spørgsmål.

  1. Hvad er den gode og realistiske proces, hvis vi er nødt til at opsige individer eller større grupper?
  2. Hvem skal trænes, involveres og hvordan kommunikeres til alle dele af organisationen?
  3. Hvordan gør vi det ordentligt? Hjælper folk godt afsted? Så godt vi kan?

Kun få kan have forudset denne situation, men måske nogen kan trække på erfaringer? Her var vi midt i at planlægge seminarer om talent management og vækst – så ændrede verden sig. Nu er der pres på, og vi må hjælpe hinanden med at gøre det ordentligt! Så vi kan komme godt igen!